THP motoren Citroen, Peugeot, Mini en BMW

THP motor Citroen, Peugeot en Mini

Het Franse autoconcern Peugeot/Citroën heeft, in nauwe samenwerking met het Duitse BMW, een nieuwe motor ontwikkeld. Het resultaat: een krachtige en soepele motor met een laag brandstofverbruik! De twee ‘vaders’ zijn terecht trots op hun technisch begaafde spruit. Bij de THP (Turbo High Pressure) zoals hij formeel heet, wordt de brandstof onder zeer hoge druk in de verbrandingskamers gespoten. De turbo zorgt voor de benodigde luchttoevoer. Bovendien heeft de motor een variabele drukregeling en kleptiming. De Volkswagengroep past dit principe ook toe in de TFSI-motor. Kortom: een zuinige motor met een vermogen tussen de 110 en 208 KW die door z’n lage CO2-uitstoot ook nog eens het milieu ontziet!

En dan de doffere keerzijde van deze prachtig blinkende medaille… hoewel de meeste eigenaren van Peugeots, Citroëns, Mini’s (S-uitvoering) en BWM’s veel plezier aan hun auto beleven, kent de THP toch een aantal ‘mindere’ eigenschappen….

De meest voorkomende problemen bij de THP motor:

Herkent u wellicht een van deze problemen? Onderstaand helpen we u een zelfdiagnose te stellen.

Het zijn weliswaar vervelende maar gelukkig oplosbare problemen: Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring met het oplossen van deze THP problemen en kan deze oplossing daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden!

Hoog olieverbruik THP motor

De THP-motoren kunnen vanaf ca. 80.000 km een verhoogd olieverbruik gaan vertonen. Menig THP-eigenaar wordt er zelfs (veel) eerder mee geconfronteerd. Ook de hoogte van het olieverbruik kan niet worden voorspeld ….. het varieert van 1 tot 3 liter olie per 1000 km … en zelfs 4 liter per 1.000 km is niet ongebruikelijk! Een vervelend maar gelukkig oplosbaar probleem!

Oorzaak hoog olieverbruik

De vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen heeft een negatief effect op de verbranding en de motorefficiency. Dat betekent dat de verbranding onvolledig is. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren. Deze hebben tot taak te voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt. Wanneer de olieschraapveren dichtslibben, wordt de vervuiling steeds ernstiger. Een andere veel voorkomende oorzaak is niet goed afdichtende kleprubbers.

Motorschade als gevolg van hoog olieverbruik

Is het aanvankelijk nog voldoende om het oliepeil te controleren en (steeds vaker…!) olie bij te vullen, na verloop van tijd worden de kosten gewoonweg te hoog. Maar erger nog: je motor wordt beschadigd! Het begint langzaam: eerst zijn het alleen de vervettende bougies, gevolgd door het steeds onregelmatige lopen van de motor. En in het ergste geval: verbranding en gedeeltelijk smelten van de zuiger … een grote schade die nog verder vergroot wordt wanneer ook de katalysator aangetast wordt!

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!
0 345 570 780

Oplossing THP olieverbruik

Speciaal voor dit probleem hebben we een unieke totaaloplossing ontwikkeld. Hierbij:

  • Worden de zuigerveren inclusief de vervuilde olieschraapveren vervangen
  • Vervangen we kleprubbers
  • Reinigen we de kleppen en de inlaatkanalen
  • Vervangen we de distributieketting, geleiderails etc.
  • Vernieuwen we de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wissen we het foutgeheugen en lezen we alle componenten opnieuw in

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze THP reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Onze prijs: € 2.999 inclusief btw (€ 2.478 excl. btw)*

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts op 0345 – 570 780!

Oprekkende THP distributieketting

Ook dit is een minder mooie kant van de THP-medaille, de oprekkende distributieketting. Vaak zien we dan tevens vervuilde inlaatkanalen en -kleppen.

Hoe is de opgerekte distributieketting te herkennen?

Maakt uw motor een ratelend, slepend geluid of verliest hij vermogen? Stottert de motor af en toe of houdt hij in wanneer u gas geeft? Deze symptomen kunnen duiden op een opgerekte distributieketting en/of vervuilde inlaatkanalen en -kleppen.

Wat is het probleem?

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger. Wanneer de distributieketting oprekt of een tand van een tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

Vaak gaat het probleem van de oprekkende ketting hand-in-hand met vervuilde inlaatkanalen en -kleppen. Bij een direct ingespoten benzinemotor stroomt het mengsel niet meer langs de inlaatkleppen de verbrandingsruimte in, maar de brandstof wordt direct in de verbrandingsruimte ingespoten. Dit verhoogt dit de motorefficiency maar heeft ook als nadeel dat de inlaatkleppen niet meer ‘schoongespoeld’ worden! Op de kleppen zet zich een vettige vervuiling af die de luchtinlaat verkleind. Hoewel het motormanagementsysteem in eerste instantie nog in staat is dit te corrigeren, levert de motor uiteindelijk minder vermogen, reageert minder ‘lekker’ op het gaspedaal en gaat inhouden. En let op: het waarschuwingslampje van het motormanagementsysteem hoeft niet te gaan branden!

THP motorschade

Negeren en doorrijden? Een gevaarlijk ‘oplossing’! De oprekkende ketting begint ‘stilletjes’ …. met een miniem geluidje in de motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker …. totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is niet zonder risico; een uiterst kostbare motorschade ligt op de loer!

De vervuiling kan leiden tot verkeersgevaarlijke situaties. Wat te denken bijvoorbeeld van een haperende motor tijdens een inhaalmanoeuvre? Of traag optrekken bij een verkeerslicht…..? Maar ook uw motor is niet ‘veilig’….. De vervuiling kan leiden tot bovenmatig olieverbruik met alle gevolgen van dien!

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!

0 345 570 780

Oplossing THP distributieketting

Hoewel het ’n vervelend probleem is, is het wel oplosbaar! Technisch Servicecenter De Betuwe heeft hier veel ervaring in en kan deze oplossing dan ook tegen een zeer gunstig tarief aanbieden!

  • We vernieuwen de distributieketting en geleiderails, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele onderdelen
  • We reinigen de inlaatkanalen en -kleppen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze THP reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

En onze prijs: € 1.699 inclusief btw (€ 1.404 excl. btw)*

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts op 0345 – 570 780!

Overgeslagen of gebroken THP distributieketting

Wanneer de distributieketting te ver oprekt bestaat de kans, dat de ketting een tandje verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht of misschien zelfs helemaal niet meer. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! De distributieketting kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade in de motor aanzienlijk zijn!

Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting

De precieze oorzaak is niet aan te wijzen. Een ontwerpfout is niet uitgesloten en ook de materiaalkeuze voor de ketting kan een rol spelen. Maar ook in het materiaal en de diameter van de tandwielen, de geleiderails of te hoge slingering van de ketting kan een oorzaak liggen. Het is ook niet uitgesloten, dat de interval van olieverversing een rol speelt! Regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is ook bij de THP-motoren van wezenlijk belang.

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!

0 345 570 780

Oplossing gebroken of overgeslagen distributieketting

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in de reparatie van dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting en geleiderails, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele onderdelen
  • We vervangen de beschadigde kleppen en klepseals
  • We vervangen de klepdeksel- en koppakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

TechServicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig prijs aanbieden.

En onze prijs: € 3.549 inclusief btw (€ 2.933 excl. btw)*

* Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we voor de reparatie contact met u op

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen we ook een huurauto voor uw inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts op 0345 – 570 780!