THP motoren Citroen, Peugeot en Mini

THP motor Citroen, Peugeot en Mini

Het probleem: schrapende distributieketting, slepende geluiden in de THP motor

Peugeot/Citroën heeft, in nauwe samenwerking met BMW, een nieuwe motor ontwikkeld die wordt gekenmerkt door kracht, souplesse en een laag brandstofverbruik! Terecht zijn de twee ontwikkelvaders trots op hun technisch hoogbegaafde spruit! Bij deze zogenaamde Turbo High Pressure (THP) wordt de brandstof onder zeer hoge druk in de verbrandingskamers van de motor gespoten. De uitlaatturbo zorgt voor de benodigde luchttoevoer. Daarnaast kent de THP turbo een variabele drukregeling en kleptiming. Dit principe wordt ook door Volkswagen toegepast in hun TFSI-motor. Het resultaat mag er zijn: een motor met een vermogen tussen de 110 en 176 KW die bovendien zuinig is en door z’n lage CO2-uitstoot ook het milieu ontziet.

Alleen maar jubelverhalen? Helaas….. Hoewel er veel eigenaren van Peugeots, Citroëns en Mini’s (S-uitvoering) met veel plezier in hun auto rijden, kent de THP toch een aantal vervelende eigenschappen.

De meest voorkomende problemen:

Herkent u wellicht een van deze problemen? Onderstaand helpen we u een zelfdiagnose te stellen.

Het zijn weliswaar vervelende maar gelukkig oplosbare problemen: Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring met het oplossen van deze THP problemen en kan deze oplossing daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden!

Oprekkende distributieketting

Een ratelend, slepend geluid in de motor of verlies van vermogen, een stotterende motor of inhouden bij het gasgeven kunnen duiden op een opgerekte distributieketting.

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.

Wanneer de distributieketting oprekt of een tand van een tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

Ontwerpfout THP motor

Hoewel de fabrikant zich daarover niet uit, ligt een ontwerpfout van de THP motor voor de hand. Dat blijkt onder meer uit het feit, dat ze inmiddels een nieuwe generatie distributieketting hebben geïntroduceerd.

THP motorschade

Negeren en doorrijden! Het begint ‘stilletjes’ …. met een miniem geluidje in de THP motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker …. totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is niet zonder risico; een uiterst kostbare motorschade ligt op de loer!

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!

0 345 570 780

Oplossing THP distributieketting

  • We vernieuwen de distributieketting en geleiderails, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele onderdelen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Omdat dit mankement vaak samengaat met vervuilende inlaatkanalen en inlaatkleppen (zie hierna), pakken we dat gezamenlijk op. Dat betekent dat we ook de inlaatkleppen en –kanalen reinigen.

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze THP reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

En onze prijs: € 1.499 inclusief btw (€ 1.239 excl. btw)*

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts!

Vervuilend inlaatkanaal en inlaatkleppen

U herkent het misschien wel….snel willen inhalen maar de auto reageert slecht op het gas. Of de motor houdt in of levert merkbaar minder vermogen. Dit duidt op een verslechterende verbranding.

Oorzaak van THP vervuiling

Bij een direct ingespoten benzinemotor stroomt het mengsel niet meer langs de inlaatkleppen de verbrandingsruimte in, maar de brandstof wordt direct in de verbrandingsruimte ingespoten. Natuurlijk verhoogt dit de motorefficiency. Maar het heeft ook een nadeel… de inlaatkleppen worden niet meer ‘schoongespoeld’! Op de kleppen zet zich een vettige vervuiling af die de luchtinlaat verkleind. Minder lucht betekent een andere samenstelling van het brandstof-luchtmengsel en een minder efficiënte verbranding. Hoewel het motormanagementsysteem in eerste instantie nog in staat is dit te corrigeren, levert de THP motor uiteindelijk minder vermogen, reageert minder ‘lekker’ op het gaspedaal en gaat tijdens het rijden inhouden. En let op: het waarschuwingslampje van het motormanagementsysteem hoeft niet te gaan branden!

Inhouden en olieverbruik

Negeren en doorrijden! Het kan leiden tot verkeersgevaarlijke situaties. Wat te denken bijvoorbeeld van een haperende motor tijdens een inhaalmanoeuvre? Of traag optrekken bij een verkeerslicht…..? Maar ook uw THP motor is niet ‘veilig’….. De vervuiling kan leiden tot bovenmatig olieverbruik met alle gevolgen van dien!

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!

0 345 570 780

Reinigen en voorkomen

  • We reinigen de kleppen
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Omdat dit mankement vaak samengaat met de oprekkende distributieketting pakken we dat gezamenlijk op. Dat betekent dat we ook:

  • De distributieketting, geleiderails etc. vernieuwen
  • De motorolie inclusief het oliefilter vervangen

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze THP motorreparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

En onze prijs: € 1.499 inclusief btw (€ 1.239 excl. btw)*

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts!

Hoog olieverbruik THP motor

De THP-motoren kunnen vanaf ca. 80.000 km een verhoogd olieverbruik gaan vertonen. Menig THP-eigenaar wordt er zelfs (veel) eerder mee geconfronteerd. Ook de hoogte van het olieverbruik kan niet worden voorspeld ….. het varieert van 1 tot 3 liter olie per 1000 km … en zelfs 4 liter per 1.000 km is niet ongebruikelijk!

Oorzaak hoog olieverbruik

De vervuiling van de inlaatkanalen en de inlaatkleppen hebben een negatief effect op de verbranding en de motorefficiency. Dat betekent dat de verbranding onvolledig is. De vervuiling bereikt uiteindelijk ook de zuigerschraapveren. Deze hebben tot taak te voorkomen dat motorolie in de verbrandingsruimte komt. Wanneer de olieschraapveren dichtslibben, wordt de vervuiling steeds ernstiger. Een andere veel voorkomende oorzaak is niet goed afdichtende kleprubbers.

Motorschade als gevolg van hoog olieverbruik

Is het aanvankelijk nog voldoende om het oliepeil te controleren en (steeds vaker…!) olie bij te vullen, na verloop van tijd worden de kosten gewoonweg te hoog. Maar erger nog: je motor wordt beschadigd! Het begint langzaam: eerst zijn het alleen de vervettende bougies, gevolgd door het steeds onregelmatige lopen van de motor. En in het ergste geval: verbranding en gedeeltelijk smelten van de zuiger … een grote schade die nog verder vergroot wordt wanneer ook de katalysator aangetast wordt!

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!

0 345 570 780

Oplossing THP olieverbruik

Speciaal voor dit probleem hebben we een unieke totaaloplossing ontwikkeld. Hierbij worden de zuigerveren inclusief de vervuilde olieschraapveren vervangen. Bovendien:

  • Vervangen we kleprubbers
  • Reinigen we de kleppen en de inlaatkanalen
  • Vervangen we de distributieketting, geleiderails etc.
  • Vernieuwen we de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wissen we het foutgeheugen en lezen we alle componenten opnieuw in

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze THP reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

En onze prijs: € 2.999 inclusief btw (€ 2.479 excl. btw)*

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts!