Wat zijn de componenten van de distributieregeling?

De distributieregeling zorgt voor een juiste volgorde van de motorcyclus. Het bestaat grofweg uit de nokkenas inclusief de aandrijving, de kleppen en klepbediening (zoals bijvoorbeeld klepstoters, sleep- of kantelhendels). De distributieregeling bevindt zich in de cilinderkop van de motor.

Hoe werkt de distributieregeling?

De krukas drijft de nokkenas aan. Daarvoor zorgt de distributieketting of -riem. De nokken van de nokkenas openen de inlaat- en uitlaatkleppen op de cilinder en de veren sluiten deze weer. De timing van de kleppen wordt bepaald door de hoogte van de nok. Tegenwoordig zijn er bijna alleen motoren die van boven worden bediend. De kleppen sluiten in dezelfde richting als de zuiger, die omhoog beweegt in de cilinder.

Wat is een nokkenas?

De nokkenas is een onmisbaar onderdeel in de besturing van de motor. De inlaatkleppen en de uitlaatkleppen van de cilinders in de motor worden geopend door de nokken en gesloten door klepveren. De regeltijd van een klep is afhankelijk van de hoogte van de nok.

Nokkenassen zijn gemaakt van gietijzer, gietstaal of een staallegering. Het oppervlak is altijd geschuurd en gehard. Bij moderne motoren is de nokkenas hol van binnen om hem lichter te maken.

Welke verschillende installatieposities voor de nokkenassen zijn er?

Afhankelijk van het motortype worden nokkenassen in verschillende posities ingebouwd. Dat verschilt naar gelang de kleplocatie. Zo is er bijvoorbeeld de bovenliggende nokkenas (OHC: Over Head Camshaft) en de zogenaamde dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC: Double Over Head Camshaft). Bij het OHC-type wordt de nokkenas boven de kleppen in de cilinderkop geïnstalleerd. De kleppen worden vervolgens rechtstreeks bediend met klepstoters of met behulp van sleep- of kantelhendels. Bij de DOHC bevinden zich twee nokkenassen boven de kleppen: de ene regelt de inlaatkleppen, de andere de uitlaatkleppen. Voor motoren met meerdere kleppen is deze vorm tegenwoordig de norm.

Wat doet de distributieketting?

Er zijn twee soorten aandrijving die de radiale kracht overbrengen van de krukas naar de nokkenas. In het geval van de zogenaamde kettingaandrijving is dit de distributieketting. Bij de riemaandrijving gebeurt dat door een getande riem. Om ervoor te zorgen dat de kleppen op het juiste moment worden geopend en gesloten, is een goede werking van de distributieketting essentieel. De meeste distributiekettingen zijn duurzamer en robuuster in vergelijking met distributieriemen. Bovendien kunnen ze grotere krachten overbrengen.

Distributieketting of distributieriem?

Kettingaandrijvingen veroorzaken soms een iets luidere motorruis, die het rijcomfort iets kan verminderen. Door betere motorisolatie en de toepassing van geleiderails en kettingspanners kan de ketting tegenwoordig net zo stil lopen als een distributieriem. Vervanging van de ketting is over het algemeen iets duurder dan vervanging van de distributieriem.

Hoe onderhoud je een distributieketting?

Het is uiterst zeldzaam dat distributiekettingen kapot gaan. Gebeurt het wel, dan heeft dat, net als bij het breken van een distributieriem, een grote motorschade tot gevolg. Met name enkelvoudige kettingen kunnen door de zware belasting gaan rekken. Dientengevolge veranderd de kleptiming. Hoewel minder dan de distributieriemen vergt de ketting dus wel onderhoud en controle. Indien nodig worden ze vervangen. Dieselmotoren met een hoog koppel hebben vaker dubbele distributiekettingen. Dit type distributieketting vereist eigenlijk bijna geen onderhoud. Alleen bij een gebruik van meer dan 200.000 kilometer moeten ze als voorzorgsmaatregel worden gecontroleerd en zo nodig vervangen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen…..regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is van wezenlijk belang.