Distributieketting BMW – Motorcode N47

BMW N47 distributieketting

Het probleem: slepende geluiden in de motor, schrapende distributieketting

Bent u de trotse eigenaar van een BMW met een dieselmotor (motorcode N47)? Staat uw auto in deze lijst?

  • Modelserie E: 1-serie (E81, E82, E87, E88), 3 -serie (E90, E91, E92, E93), 5-serie (E60, E61), X3 E83 2.0d
  • Modelserie F: 1-serie (F20, F21), 3-serie (F30, F31), 5-serie (F10, F11, F07), X3 F25
  • Motorvermogen: 115, 143, 163, 177, 184, 204 en 218 pk
  • Uitvoering: sedan, touring, cabriolet, coupé en SUV X1, X3
  • Versnelling: handmatig en automatisch

Zo ja, dan ligt mogelijk een probleem met de distributieketting in het verschiet! De N47 motoren staan er namelijk om bekend, dat er al rond de 50.000 km rekening te houden is met schade aan de distributieketting. Overslaande of gebroken distributiekettingen zijn vaak de oorzaak van plotselinge schade aan de motor.

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.

Wanneer de distributieketting breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!


BMW distributieset

De oorzaak…

Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen…..regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij de BMW N47 motor van wezenlijk belang.

Wat is geen oplossing…

Negeren en doorgaan! Het begint ‘stilletjes’ …. met een miniem geluidje in de N47 motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker …. totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is mogelijk, maar niet zonder risico! Maar als het waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, is negeren niet meer mogelijk. U riskeert dan een uiterst kostbare motorschade!

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!

0 345 570 780

Onze oplossing…

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele BMW-onderdelen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze BMW N47 reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

En onze prijs: € 1.275 inclusief Btw (€ 1.054 excl. Btw) *

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 250 incl. Btw.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts!