Distributieketting BMW – Motorcode N20B20

BMW N47 distributieketting

Het probleem: schrapende distributieketting, slepende geluiden in de N20B20 motor

Met de N20B20 bracht de BMW-familie een veel zuiniger en goedkoper alternatief voor de klassieke zescilinder op de markt. De benzinemotor is van een turbocompressor voorzien en kent directe inspuiting. Het is de efficiëntere, krachtigere, lichtere en vooral milieuvriendelijkere vervanger van bijvoorbeeld de 4-cilinder N46 en N43, en de 6-cilinder N52 en N53. De N20B20 motor is tegenwoordig in veel BMW-modellen terug te vinden.

Net als de BMW-dieselmotor N47 kent de benzinemotor van het type N20B20 echter een probleem met de distributieketting! Motoren van dit type staan er namelijk om bekend, dat er al na ca. 50.000 km problemen ontstaan met de distributieketting. Overslaande of gebroken distributiekettingen zijn vaak de oorzaak van een plotselinge schade aan de motor.

Bent u de trotse eigenaar van een BMW uit de onderstaande lijst? Dan is het niet uitgesloten dat ook uw voertuig dit probleem gaat ondervinden:

  • Modelreeks E: X1 xDrive / sDrive20i, X1 xDrive / sDrive28i (E84) Z4 sDrive18i E89, Z4 sDrive20i, Z4 sDrive28i (E89)
  • Modelreeks F: 520i, 520Li, 525Li, 528i (F10 / F11), 125i (F20), 220i, 225i, 228i (F22) X3 sDrive18i, X3 xDrive20i, X3 xDrive28i (F 25), X4 xDrive20i (F26) 320i, 328i (F30), 320i GT, 328i GT (F34)
  • Motorvermogen: 135, 160, 170 en 180 KW
  • Uitvoering: sedan, touring, cabrio, coupe en SUV X1, X3, X4
  • Versnelling: handmatig en automatisch

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.

Wanneer de distributieketting breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!
Afgebroken delen van de kettinggeleiders kunnen bovendien de olietoevoer naar de motor verstoppen en een acuut en desastreus smeringprobleem veroorzaken!


BMW N20B20 distributieset

Opgerekte distributieketting N20B20 motor

Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen…..regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij N20B20 motoren van wezenlijk belang!

N20B20 motorschade

Negeren en doorgaan! Het begint ‘stilletjes’ …. met een miniem geluidje in de motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker …. totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is mogelijk, maar niet zonder risico! Maar als het waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, is negeren niet meer mogelijk. U riskeert dan een uiterst kostbare motorschade!

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!

0 345 570 780

Oplossing BMW N20B20 distributie

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in herstel van dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele BMW-onderdelen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze BMW reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

En onze prijs: € 1.049 incl. Btw (€ 867 excl. Btw)*

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie, voertuigen met een vierwielaandrijving en 520i, 520Li, 525Li, 528i (F10 / F11) geldt een toeslag van € 250 incl. Btw.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts!