Distributieketting BMW – Diesel N47 en B47

BMW distributieketting

Dat BMW bijzondere auto’s maakt weet u als geen ander! Toch heeft zowel de dieselmotor (motorcode N47) een onderdeel dat vervelend kan opspelen: de distributieketting. Deze kan oprekken (slepende, schrapende geluiden in de motor), overslaan of breken (met ernstige motorschade als gevolg). Ook de opvolger van deze motor, de B47 (vanaf 2014/2015 de opvolger van de N47), is behept met dit euvel.

Welke motorcode heb ik?
Om dat te achterhalen vindt u hier de BMW-types waarin de N47-dieselmotor wordt gebruikt:

  • Modelserie E: 1-Serie (E81, E82, E87, E88), 3-Serie (E90, E91, E92, E93), 5-Serie (E60, E61), X3 E83 2.0d
  • Modelserie F: 1-Serie (F20, F21), 3-Serie (F30, F31), 5-Serie (F10, F11, F07), X3 F25
  • Motorvermogen: 115, 143, 163, 177, 184, 204 en 218 pk
  • Uitvoering: sedan, touring, cabriolet, coupé en SUV X1, X3
  • Versnelling: handmatig en automatisch

De nieuwe B47-dieselmotor wordt gebruikt in de volgende BMW-types:

  • Modelserie F: 1-serie (F20, F40, F48), 2-serie (F22/23, F39, F45) 3-serie (F25, F30/F31/F34, ), 4-serie (F26, F32/F33/F36, F44), 5-serie (F15)
  • Modelserie G: 3-serie (G01, G20), 4-serie (G02), 5-serie (G30/G31), 6-serie (G32)
  • Motorvermogen: 116, 150, 170, 190, 205, 224 en 232 pk
  • Uitvoering: sedan, gran turismo, gran tourer, cabriolet, gran coupé en SUV X1, X2, X3, X4, X5, sDrive, xDrive
  • Versnelling: handmatig en automatisch

Weet u het niet zeker? Bel gerust! 0345 – 570 780!

Kettingproblemen BMW dieselmotor N47 en b47

Bent u de trotse eigenaar of berijder van een van BMW-diesel met motorcode N47 of de nieuwere B47? Met deze dieselmotoren ontwikkelde BMW een krachtige, zuinige motoren met een schaduwrandje…. Deze motoren staan er namelijk om bekend, dat u al rond de 50.000 km geconfronteerd kunt worden met hoge reparatiekosten door problemen met de distributieketting.

Wat doet de distributieketting?

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.

Waar bestaan de problemen uit?

Opgerekte distributieketting BMW N47/B47

Een oprekkende distributieketting maakt zich kenbaar door een geluid vanuit de motor. Het begint ‘stilletjes’ …. met een miniem geluidje in de motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker …. totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is mogelijk, maar niet zonder risico! Maar als het waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, is negeren niet meer mogelijk. U riskeert dan een uiterst kostbare motorschade! Wanneer de distributieketting breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!


BMW distributieset

Oorzaak opgerekte ketting

Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen…..regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij de BMW N47 motor van wezenlijk belang.

BMW diesel motorschade

Negeren en doorgaan is geen oplossing! Het begint ‘stilletjes’ …. met een miniem geluidje in de N47 of B47 motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker …. totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar. Doorrijden is mogelijk, maar niet zonder risico! Maar als het waarschuwingslampje aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit, is negeren niet meer mogelijk. U riskeert dan een uiterst kostbare motorschade!

Onze oplossing …

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de oliepompketting en de geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele BMW-onderdelen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

En onze prijs: € 1.849 inclusief Btw (€ 1.528 excl. Btw) *

* Dit aanbod geldt uiteraard alleen voor voertuigen waarbij de distributieketting nog intact is en niet is overgeslagen. Mocht dit onverhoopt wel het geval zijn, dan maken we na een diagnose graag een offerte. Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!

0 345 570 780

Overgeslagen of gebroken distributieketting

Wanneer de distributieketting te ver oprekt bestaat de kans, dat de ketting een tandje verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! De distributieketting kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade in de motor aanzienlijk zijn!

Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting

Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen…..regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is zowel bij de BMW N47 als de BMW B47 motor van wezenlijk belang!

Oplossing gebroken of overgeslagen distributieketting

TechServicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort grote motorschades. Voor deze motorschade hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, de oliepompketting en de geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken
  • We vervangen beschadigde kleppen, de nokkenasbrug en de klepdekselpakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Het spreekt voor zich, dat we uitsluitend gebruik maken van originele BMW-onderdelen.

TechServicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

En onze prijs: € 2.549 inclusief Btw (€ 2.106 excl. Btw) */**

* Let op: voor X-serie en voertuigen met een vierwielaandrijving geldt een toeslag van € 400 incl. Btw
** Wanneer bij schadeanalyse blijkt, dat er schade is aan de zuigers, cilinders, nokken en/of krukas c.q. klepsystemen, dan geldt daarvoor een meerprijs. In dit geval nemen we nemen we voor de reparatie contact met u op

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts op 0345 – 570 780!