Distributieketting BMW – Benzine N20B20, B48 en B38

BMW distributieketting

Met de N20B20 bracht de BMW-familie een veel zuiniger en goedkoper alternatief voor de klassieke zescilinder op de markt. De motor is van een turbocompressor voorzien en kent directe inspuiting. Het is de efficiëntere, krachtigere, lichtere en vooral milieuvriendelijkere vervanger van bijvoorbeeld de 4-cilinder N46 en N43, en de 6-cilinder N52 en N53. De motor is tegenwoordig in veel BMW-modellen terug te vinden.

De N20B20 werd (vanaf ca 2014) opgevolgd door de B48 motor. Een nog efficiëntere, krachtigere, lichtere en vooral milieuvriendelijke vervanger. Naast de viercilinder B48 ontwikkelde BMW ook een nieuwe drie-cilinder-motor, de B38. Deze lijkt in vele opzichten op z’n ‘grote’ broer.

Helaas zijn het niet allemaal jubel-verhalen …. De BMW N20B20, B48 en B38 benzinemotoren kennen een probleem met de distributieketting! Motoren van dit type staan er namelijk om bekend, dat er al na ca. 50.000 km problemen ontstaan met de distributieketting.

Welke motorcode heb ik?
Om dat te achterhalen vindt u hier de BMW-types waarin de N20B20 motor wordt gebruikt:

  • Modelreeks E: X1 xDrive / sDrive20i, X1 xDrive / sDrive28i (E84) Z4 sDrive18i E89, Z4 sDrive20i, Z4 sDrive28i (E89)
  • Modelreeks F: 520i, 520Li, 525Li, 528i (F10 / F11), 125i (F20), 220i, 225i, 228i (F22) X3 sDrive18i, X3 xDrive20i, X3 xDrive28i (F 25), X4 xDrive20i (F26) 320i, 328i (F30), 320i GT, 328i GT (F34)
  • Motorvermogen: 135, 160, 170 en 180 KW
  • Uitvoering: sedan, touring, cabrio, coupe en SUV X1, X3, X4
  • Versnelling: handmatig en automatisch

Vanaf 2014/2015 is de N20/B20 vervangen door de B48-benzinemotor.

De B48 motor vindt u terug in de volgende BMW-types:

  • Modelserie F: 120i, 125i, F40 M135i xDrive (F20), X1 20i, X1 25i/28i, X1 20i (F48), 220i, 225i, 230i (F22), 228i Gran Coupé xDrive (F44), 320i, 330i F30 330e (F30/F31/F34), X2 sDrive20i, X2 25i/28i, X2 M35i (F39), 430i, 420i (F32/F33/F36), M235i xDrive Gran Coupé (F44)
  • Modelserie G: X3 xDrive20i, X3 xDrive30i, X3 xDrive30e (G01), X4 xDrive20i, X4 xDrive30i (G02), 320i, 330i,330eG30 530e, 530i (G20), 730i/730Li, 740e xDrive/740Le xDrive (G30), 630i (G32), Z4 Sdrive30i (G29)
  • Motorvermogen: 181, 193, 221, 228, 248, 255 en 302 pk
  • Uitvoering: sedan, gran turismo, gran tourer, cabriolet, gran coupé en SUV X1, X2, X3, X4, sDrive, xDrive
  • Versnelling: handmatig en automatisch

Daarnaast ontwikkelde het autoconcern uit Bayern met de B38 nog een 3-cilinder benzinemotor (1,2-1,5). Deze motor, die vanaf 2013 gebruikt wordt in met name wordt in de voorwielaangedreven typen, is, evenals zijn 4-cilinder-broer de B48, voorzien van een ketting. Hij kent ook dezelfde familietrekjes… problemen met de distributieketting!

De B38 motor vindt u vanaf 2014 terug in de volgende BMW-types:

  • Modelserie F: 116i, 118i (F20/F21), 118i (F40), X1 sDrive18i (F48), 218i coupe/convertible (F22/F23), 216i Active Tourer / Gran Tourer, 218i Active Tourer / Gran Tourer, 225xe Active Tourer (F45/F46), X2 sDrive18i (F39), 218i Gran Coupé (F44), 318i (F30/F31)
  • Motorvermogen: 101 en 134 pk
  • Uitvoering: sedan, gran tourer, active tourer, gran coupé/convertible en SUV X1, X2, sDrive
  • Versnelling: handmatig en automatisch

Weet u het niet zeker? Bel gerust! 0345 – 570 780!

Wat doet de distributieketting?

In de cilinder worden brandstof en lucht door de zuiger samengeperst. De verbranding van het mengsel duwt de zuigers naar beneden. Tot slot verlaten de verbrandingsgassen de cilinder. Al deze activiteiten moeten nauwgezet worden uitgevoerd. Om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment gebeurt, verbindt de distributieketting de nokkenas en de krukas met elkaar. Als alles goed werkt, draait de krukas exact twee keer tijdens één omwenteling van de nokkenas. De kleppen openen en sluiten afhankelijk van de positie van de zuiger.

De problemen met de distributieketting kunnen zijn:

Oprekkende distributieketting N20B20 motor

Een oprekkende distributieketting uit zich in slepende, schrapende geluiden in de motor. Het begint ‘stilletjes’ …. met een miniem geluidje in de motor. Geleidelijk aan wordt het slepende motorgeluid sterker …. totdat het vanaf ongeveer 1500 omwentelingen/min zelfs in de auto duidelijk hoorbaar.

Let op: negeren en ‘gewoon’ doorrijden is geen optie! Hier kleeft een risico van ernstige en kostbare motorschade aan! Dat geldt zeer zeker wanneer het waarschuwingslampje van het motormanagementsysteem aangeeft dat er een fout in het motormanagement zit; is negeren niet meer aan de orde!

Wanneer de distributieketting breekt of een tand van het tandwiel overslaat, gaan de kleppen op het verkeerde moment open. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Gescheurde kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn! Afgebroken delen van de kettinggeleiders kunnen bovendien de olietoevoer naar de motor verstoppen en een acuut en desastreus smeringsprobleem veroorzaken!


BMW distributieset

Oorzaak opgerekte distributieketting

Wat precies de oorzaak is, is ongewis. Een ontwerpfout ligt voor de hand maar of het het materiaal van de ketting (waardoor de ketting te lang wordt en overslaat), de diameter van de tandwielen, de geleiderails en kettingspanner of te hoge slingering van de ketting is, is niet met zekerheid te zeggen. Maar ook de interval van olieverversing kan een rol spelen…..regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is bij N20B20-motoren van wezenlijk belang!

Oplossing opgerekte distributie

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, oliepompketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken, natuurlijk met gebruikmaking van originele BMW-onderdelen
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • We vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in
  • We vervangen de carterpan- en klepdekselpakking.

Technisch Servicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze BMW N20B20-, B48- en B38-reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies met een van onze experts!

0 345 570 780

Overgeslagen of gebroken distributieketting

Wanneer de distributieketting te ver oprekt bestaat de kans, dat de ketting een tandje verspringt. Het gevolg: de kleppen gaan op het verkeerde moment open. En dat merkt u direct; de motor loopt slecht. In het ergste geval raken de kleppen de zuiger. Kromme kleppen, kapotte zuigers en zelfs verbogen drijfstangen kunnen het gevolg zijn!

De distributieketting kan echter ook breken. Ook in dat geval kan de schade in de motor aanzienlijk zijn! Tot overmaat van ramp kunnen afgebroken delen van de kettinggeleiders de olietoevoer naar de motor verstoppen en een acuut en desastreus smeringprobleem veroorzaken!

Oorzaak overgeslagen of gebroken ketting

Naar de exacte oorzaak is het slechts gissen. Een ontwerp- of materiaalfout ligt voor de hand maar het kan ook aan de diameter van de tandwielen, aan de geleiderails of aan een te hoge slingering van de ketting liggen. Zelfs de interval van olieverversing kan een rol spelen…..regelmatig verversen met hoogwaardige (voorgeschreven) olie is ook voor de N20B20 van wezenlijk belang!

De oplossing van TSC De Betuwe

Technisch Servicecenter De Betuwe is gespecialiseerd in dit soort motorschades. Speciaal voor dit probleem hebben we een uniek aanbod:

  • We vernieuwen de distributieketting, oliepompketting en geleiderails inclusief tandwielen, spanners en alle afdichtingen die er deel van uitmaken
  • We vervangen de beschadigde kleppen en klepseals
  • We vervangen van klepdeksel- en koppakking
  • We vervangen de motorolie inclusief het oliefilter
  • Wij vernieuwen de koelvloeistof
  • We wissen het foutgeheugen en lezen alle componenten opnieuw in

Natuurlijk maken we uitsluitend gebruik maken van originele BMW-onderdelen.

TechServicecenter De Betuwe heeft veel ervaring in het uitvoeren van deze reparatie en kan deze daardoor tegen een zeer gunstig tarief aanbieden.

Graag bieden we u onze ophaal- en brengservice aan. Tegen een meerprijs halen we ter plaatse uw voertuig op en leveren het ook weer af. Tegen speciale tarieven kunnen wij ook een huurauto voor u inzetten.

Bel voor een vrijblijvend advies een van onze experts op 0345 – 570 780!